Hvorfor blogger vi?


På universitet tager jeg bl.a. et fag der hedder "Digitale medier og kommunikation", det er et virkelig spændende fag, fordi det får en til at tænke over mange af ens egne vaner og meget af det som man tager for givet, uden at tænke over det. Denne uges tema var blogging og sociale medier. En af teksterne havde den sigende titel "Why we blog", da jeg så den på læseplanen så jeg frem til at læse den. Inden jeg læste den, gjorde jeg mig nogle tanker om hvorfor jeg blogger og hvorfor læser jeg med på blogs. Graden af hvor meget privat der bliver delt er selvfølgelig forskellig fra blog til blog, og jeg deler jo heller ikke særlige mange private ting. Men alligevel har jeg fornemmelsen af at jeg skriver ting, som jeg ikke ville dele med en bordmand til en fest. Så hvorfor hele verden? Og jeg kan blive forlegen når jeg møder nogle jeg kender som fortæller at de har fundet min blog, men hvorfor det? Den er der jo netop for at blive fundet.

Så hvorfor blogge? Det synes jeg der er flere grunde til:

Logbogsskrivning Bloggen erstatter ikke en traditionel dagbog, men kan hjælpe til at huske de små og store ting i livet. Her spiller fotodokumentationen en ikke ubetydelig rolle. Logbogskrivning er særligt god retrospektivt. De første ti måneder af Magnes liv, skrev jeg hver måned en månedsstatus over hvad han kunne. Måske var det ikke så interessant for mine læsere, men det er super rart selv at have nu. Ligeledes kan jeg godt lide at kunne se på hvilke projekter jeg har haft. Jeg har en idé om at alle altid når mere end mig, men det kan bloggen nogle gange afkræfte for mig.

Motivation/inspiration: Den afgørende grund til at jeg startede med at blogge, var for at få inspiration til kreative projekter. Det er stadig den afgørende faktor for mig. Bloggen er god til at motivere mig til at få projekter færdige, der skal jo være noget at vise frem.

Hyldest af hverdagen: Bloggen får en til at stoppe op og anskue hverdagen på en ny måde, det er ikke kun festerne og ferierne der får opmærksomheden. Jeg kan godt lide at huske på at nyde og hylde hverdagen, men jeg synes også det er rart at høre når andre råber højt om alt det der ikke er så nemt. Jeg prøver også selv ikke at vise en rosenrødt billede frem, men det kunne sikkert være mere nuanceret.

Fuck Janteloven Jeg er en ret beskeden person i den virkelige verden, og stormer ikke frem og viser alle og enhver hvad jeg har lavet eller bedrevet. Derimod bliver jeg ofte lidt forlegen når jeg bliver rost. Derfor synes det er rart at have et rum hvor jeg tør rose mig selv, og vise noget frem som jeg er stolt af uden selv at have lavet. Bloggen er netop god fordi læseren selv vælger til hvad de vil læse, og på den måde pådutter man ikke nogen noget. Og det er overraskende rart at få ros og søde ord med på vejen af folk man ikke ellers kender (så bliv endelig ved med det)

Fællesskab Mellem blogs med samme interessefelt opstår der et fællesskab, mange læser med på de samme blogs. Jeg er selv ikke så god til at få lagt kommentarer (men øver mig i det), men nyder alligevel at læse med på andre blogs som enten kan inspirere mig eller hvis liv jeg kan relatere til (primært småbørnsfamilier).

Frirum Bloggen er ens helt eget sted, og man bestemmer helt selv hvad man vil skrive om. Man behøver ikke tænke på konventioner, man behøver ikke at tænke på hverdagens sure pligter, man skal ikke poste nogle særlige indlæg for nogens skyld, man behøver ikke at tænke på om man er god nok.

Hvis du er kommet hele vejen igennem indlægget, synes jeg det kunne være virkelig spændende at høre hvorfor du læser blogs eller selv skriver blog.

Etiketter: ,